מדור משפטי

הזכות לפיצויי פיטורים

מאת: עו"ד דלית דה-קסטרו

ככלל, עובד שעבד שנה אחת ברציפות, אצל מעביד אחד או במקום עבודה אחד ופוטר, זכאי לקבל ממעבידו פיצויי פיטורים. אולם ישנן נסיבות מסוימות שבהתקיימן זכאי אף עובד שהתפטר לפיצויי פיטורים. להלן אסקור מספר מקרים לדוגמא המזכים את העובד המתפטר בפיצויי פיטורים.

חשוב לזכור, כי קצרה היריעה מלפרט את כל המקרים המזכים בפיצויי פיטורים, כמו גם את הסייגים הקיימים, והמידע במדריך מקוצר זה ניתן באופן כללי ואינו בא להחליף ייעוץ משפטי. לפיכך מומלץ במידת הצורך בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה להיוועץ עם עו"ד המתמחה בתחום דיני עבודה.

התפטרות לרגל מצב בריאותי לקוי

עובד שהתפטר לרגל מצב בריאותו הוא או של בן משפחתו, ולאור המימצאים הרפואיים, תנאי העבודה ושאר נסיבות הענין היתה סיבה מספקת להתפטרות, זכאי לפיצויי פיטורים.

התפטרות יולדת לצורך הטיפול בילד

עובדת זכאית להתפטר ולקבל פיצויי פיטורים, תוך תשעה חדשים מיום שילדה, על מנת לטפל בילדה.

אי-חידוש חוזה עבודה

עובד שהועסק על פי חוזה לתקופה קצובה, עם סיום התקופה יהא זכאי לפיצויי פיטורים, אלא אם הציע לו המעביד לפחות 3 חודשים לפני תום תקופת החוזה לחדש את החוזה, והעובד סירב להצעה.

התפטרות מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה

עובד שהתפטר מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או מחמת נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, זכאי לפיצויי פיטורים.

התפטרות לרגל העתקת מגורים

עובד זכאי לפיצויי פיטורים, על אף התפטרותו, באם מתקיימת אחת מן החלופות שלהלן:

o       אם העתיק את מקום מגוריו לרגל נישואיו לישוב בישראל בו היה גר בן-זוגו כאשר המרחק בין מקום מגוריו החדש לבין מקום מגוריו הקודם הוא 40 ק"מ לפחות. כמו כן, תנאי הכרחי לקבלת הפיצויים הינו כי מקום מגוריו החדש רחוק יותר ממקום עבודתו בהשוואה למקום מגוריו הקודם.

o       אם התפטר מעבודתו עקב גירושיו והעתיק מקום מגוריו ליישוב בישראל המרוחק 40 ק"מ לפחות ממקום מגוריו הקודם, ובלבד שגר ביישוב 6 חודשים לפחות.

o       אם העתיק את מקום מגוריו מישוב שאינו חקלאי לישוב חקלאי, או מישוב שאינו באזור פיתוח לישוב באזור פיתוח. יודגש, כי העובד יהא זכאי לפיצויי פיטורים, רק אם גר לפחות 6 חודשים בישוב חקלאי או בישוב באזור פיתוח שאליו העתיק את מגוריו.

o       אם העתיק מקום מגוריו עקב העברה בתפקיד של בן זוגו המשרת בשירות צבאי על פי התחייבות לשירות-קבע, והמרחק בין מקום מגוריו החדש רחוק יותר ממקום עבודתו מאשר מקום מגוריו הקודם.

o       אם העתיק את מקום מגוריו עקב העברה בתפקיד של בן זוגו המשרת במשטרת ישראל או בשב"ס, והמרחק בין מקום מגוריו החדש לבין מקום מגוריו הקודם המרוחק יותר ממקום עבודתו, הוא לפחות 40 ק"מ.

o       אם העתיק מקום מגוריו לחוץ לארץ עקב הצטרפות לבן זוגו בשליחות המדינה לתקופה העולה על 6 חודשים, והמעביד סירב לאשר לעובד חופשה שלא בשכר לתקופת השליחות.

o       אם התפטר מעבודתו והעתיק את מקום מגוריו עקב הצטרפות לבן זוגו אשר עובר למקום עבודה אחר ולמקום מגורים אחר בישראל הנמצאים לפחות 40 ק"מ ממקום מגוריו הקודם, ובהתקיים התנאים הקבועים בתקנות.

מיום 2.1.1992

תיקון מס' 1

ס"ח תשנ"ב מס' 1377 מיום 2.1.1992 עמ' 37

(א) לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, מחמת היותם נשואים, או מחמת היותם הורים נטייתם המינית, מעמדם האישי או היותם הורים, בכל אחד מאלה:

(4) הכשרה או השתלמות מקצועית;

(5) פיטורים או פיצויי פיטורים.

מיום 21.6.1995

תיקון מס' 3

ס"ח תשנ"ה מס' 1528 מיום 21.6.1995 עמ' 334

(א) לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, או היותם הורים היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם או מפלגתם, בכל אחד מאלה:

מיום 1.1.1998

תיקון מס' 4

ס"ח תשנ"ה מס' 1644 מיום 31.12.1997 עמ' 41

(א) לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם או מפלגתם מפלגתם או משך שירות המילואים, כמשמעותו בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986, הצפוי להם, בכל אחד מאלה:

מיום 3.12.2001

תיקון מס' 8

ס"ח תשס"ב מס' 1812 מיום 3.12.2001 עמ' 28

(א) לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם מפלגתם או משך שירות המילואים שירותו במילואים, קריאתו לשירות מילואים או שירותו הצפוי בשירות מילואים כהגדרתו בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב] התשמ"ו-1986, לרבות מחמת תדירותו או משכו, כמשמעותו בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986, הצפוי להם, בכל אחד מאלה:

מיום 3.12.2001

ת"ט תשס"ג-2003

ס"ח תשס"ג מס' 1886 מיום 17.2.2003 עמ' 366

(א) לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם מפלגתם או שירותו שירותם במילואים, קריאתו קריאתם לשירות מילואים או שירותו שירותם הצפוי בשירות מילואים כהגדרתו בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב] התשמ"ו-1986, לרבות מחמת תדירותו או משכו, כמשמעותו בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986, הצפוי להם, בכל אחד מאלה:

מיום 4.7.2004

תיקון מס' 9

ס"ח תשס"ד מס' 1948 מיום 4.7.2004 עמ' 436

(א) לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם מפלגתם או שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים כהגדרתו בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב] התשמ"ו-1986, לרבות מחמת תדירותו או משכו, הצפוי להם, בכל אחד מאלה:

מיום 5.7.2007

תיקון מס' 11

ס"ח תשס"ז מס' 2102 מיום 5.7.2007 עמ' 380 (ה"ח 156)

(א) לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, הריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם מפלגתם או שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים כהגדרתו בחוק שירות ביטחון [נוסח משולב] התשמ"ו-1986, לרבות מחמת תדירותו או משכו, הצפוי להם, בכל אחד מאלה:

שאלות ותשובות

שאלה: פוטרתי ממקום עבודתי מספר ימים לפני שהשלמתי שנת עבודה. האם אני זכאי לפיצויי פיטורים?

תשובה: בהתאם לסעיף 3 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963, אם המעביד פיטר את העובד סמוך לפני סוף שנת עבודה ראשונה, זכותו של העובד לפיצויי פיטורים לא תיפגע, אלא אם הוכח שהפיטורים לא נעשו מתוך כוונה להתחמק מתשלום פיצויי פיטורים.

·         המחברת הינה עו"ד המתמחה בתחום דיני עבודה. המאמר נכתב בחודש דצמבר 2007.